الأربعاء، 27 مايو 2009

تجربه فاشله


تجربــــــــــه فـاشــــــله
......
....
..
ودي تجربه وفاشله
ما عادتشي تتكرر
ومشاعري واتكسرت
ما فاقتش يوم مره
ولا جوه ولا بره
ما عادتشي تكرر
اصل اللي شوفتوا معاه
ولا عمري يوم انساه
كان وش و إتعرا
قال جاي جايبلي معاه
صور لأحلي حياه
ومفكر إني ف أه
وحياتي بتمرر!!!
.....
ودي تجربه و عدت
وحكايه و إنفضت
من تاني مش عايزاه
ايوه
من جوا انا ضعيفه
مكسوره و حزينه
لكني من بره
بالقوه هاتحلي
اصل اللي حسيت بيه
وانا قلبي مش و ياه
عمري في يوم ما انساه
دلوقتي انا حره
دلوقتي انا حره
.......
ياه وكأني اول مره
احس طعم الدنيا
دا انا كنت دافنه مشاعري
ف قبر اسموا الأه
دلوقتي انا واقفه
وفارده ايدي لفوق
لا حسا يوم بأنين
ولا حتي حسا بشوق
ودي حالتي و هاعيشها
وكأني ماسكه ف طير
كبير من الاساطير
طاير و طاير فوق
ولا كان له يوم مرسي
دلوقتي انا حسا
بحياتي وهاعيشها
انا من البدايه بقول
دي تجربه فاشله
مش عارفه كنت ازاي
مصممه اعيشها
لا كنت حسا معاه
لا بنار ولا جنه
خلاص قوام هانساه
ما هوو قدر ينسي
من التجربه خارجه
استاذه ذو خبره
لا تهزني دمعه
لا تمسني ضحكه
واهي تجربه فاشله
ما راحش قلبي معاه
كل الل راح وياه
مسكين .........
حاجات وحشه
واهي تجربه فاشله
......................
.......................

هناك 28 تعليقًا:

رحلتنا في الحياة يقول...

لو قولت جميل هيبقى قليل عليها بجد الكلمات تحفة وعجبنى جدااااااا
بس سؤال انت ليه دايما بتحط صور اطفال :)

Adam يقول...

ايوشه

اشكرك بجد

اما بالنسبه للاطفال فانا بعشقهم جدا ونفسي يكون عندي طفله جميله انشاء الله وعامتا الاطفال فيهم براءه غريبه وملامح وشهم اد ايه معبره عن كل الحالات لما بيزعلوا بعرفي انهم زعلانين واما يفرحوا بيعرفي انهم فرحانين عشان كده انا بحط صورهم هما اكتر حد يعبر عن اي حاله في الدنيا بدون كذب وغش وخداع

اشكرك مره اخري

تحياتي الغاليه الغاليه جدا
ادم

Rodina يقول...

وكأني ماسكه ف طير
كبير من الاساطير
طاير و طاير فوق
ولا كان له يوم مرسي

رااااااائع اوي التعبير ده يا أدم فيه احساس بالحريه جامد أوي..

جميله اوي

Adam يقول...

ميرسي يا رودينا وانا معاكي الاحساس بالحريه اجمل شيئ في الدنيا

تحياتي

ادم

Unknown يقول...

جميل اووووووى
الكلام ده

Adam يقول...

متشكريين يا اخ بدراوي

تحياتي

ادم

أمير الهدوء يقول...

:)
ولعله خير أجمل ختام
والإبتاسمه خليها بداية طريق جديد
واللي يتعلم من فشله عمره ما يكون فاشل في يوم من الأيام :)
احيك على كلماتك ^_^


تحياتي

د. ياسر عمر عبد الفتاح يقول...

جميلة يا أدم جداً
والصعب فيها إنك كتبتها علي لسان واحدة

تسلم إيدك

أحمــــــــدبــــــــــلال يقول...

مش هاقول جميلة و الحاجات اللى الناس كلها بتقولها
بس للأسف انا مش متذوق للشعر عموماً بس فى النهاية
بحس بالكلمات
و كلماتها بسيطة رقيقة
بس مجروحة

على العموم طلب خاص
عاوز أنتظر شروق الشمس
أصدار خاص ليا
على المايل
على الفيس بووك المهم أقراها
عاوز أعرف ايه سبب الهجوم عليها
لو سمحت

تحياتى من عالم الفيس بووك لعالم التدوين

Kiara يقول...

جميله اوي بس الفشل انا بسميه نجاح لانك بتطلع منه بمعني او خبرة هيفيدك في اللي جاي

حكاية لا تنتهي يقول...

كالعاده شاعرنا الغنائي المتميز
تشبيهاتك جميله ولكنني ارفض فكرة الشعور بالانكسار من الدخال وتصنع القوه صدقني انا اعرف ان تلك المشاعر مدمره والكبت يولد الانفجار والضمور
شعرت في بعض الابيات ببعض الكسر في الوزن لا اعرف ان كانت مجرد احساس ام اه واقع بالتاكيد انت ادري وان كنت ساعود للقراه من جديد

Adam يقول...

امير الهدوء

لازم نتعلم من اخطائنا لان الحياه تجارب

اشكرك لحسن كلماتك

تحياتي

ادم

Adam يقول...

د ياسر عبد الفتاح

اشكرك بجد لدعمك الدائم

وتحياتي الجميله جدا من علي صفحات مدونتي المتواضعه جدا جدا

ادم

Adam يقول...

احمد بلال الجميل
طبعا انا يشكرك علي تعليقك

وانا معاك يا احمد ان كلماتها مجروحه جدا والاحساس بالطلم وحش اوي يا احمد بالذات من شخص اديتوا كل حاجه وما اداكش غير كل ظلم علي العموم يارب ما تقع في حد كده.

اما بالنسبه لانتظر شروق الشمس فانا هبعتهالك علي الميل يا جميل

تحياتي يا ابو حميد

ادم

Adam يقول...

حكايه لا تنتهي

اشكرك لكلمتك الجميله

اما بالنسبه لبعض الكسر فادعوك لقراءه القصيده ولكن باحساس المجروح والحزين والمنكسر

اقراها وكانها تعبر عنك وستقودك مشاعرك واهاتك الي النطق الصحيح للكلمات وتجنب الكسر في بعض الاوزان

اشكرك لملاحظتك الرائعه

تحياتي

ادم

Adam يقول...

كيسارا المتألقه دائما علي صفحات مدونتي بدايه وليست نهايه طبعا شرفتيني جدا بتعليقك وانا معاكي في ان الفشل بيعلم النجاح والالم بيعلم الصبر

ولكن اصعب شيء انك تحبي حد وتاخدي وقت طويل في حبه وفي الاخر تكتشفي انه شخصيه تانيه وانت بالنسبالوا مش اكتر من لعبه بيلعب بيها

ربنا يبعد عنك كل انسان لا يحمل بداخله سوي الشر والحقد والكذب

تحياتي

محمد سعد القويري يقول...

الأخ الفاضل :: Adam ::

بعد التحية

التجارب الفاشلة كثيرة
^_^

نص رائع

ومنتظرون لإبداعاتك القادمة

Kiara يقول...

ربنا يخليك يارب لكلامك

بجد كتير اوي عليا

بس انا اسمي كياراااااااا

موش كيساراعاااااااااااااااااااااا زحلت تدا منك

Adam يقول...

كيارا

انا اسف اني غلطت في الاسم

اصل انتي كتباها بطريقه تنطق كيسارا
عامتا اسفي الشديد

تحياتي

ادم

Adam يقول...

محمد سعد القويري

اشكرك وانتظر قصيدتي القادمه

خليني في حالي

تحياتي

ادم

Kiara يقول...

لااااااااااااااااااااااا موش في اسف بين الاخوات واللهازحل :(

Adam يقول...

متشكر يا كيارا

ادوووووووووووم

romansy يقول...

انا سعيد انى اتعرف ت على شاعر كبير زيك
ليك حق بقى تنقدنى لان احساسك عالى
بجد

Adam يقول...

romancy

اتا مش شاعر كبير ولكني اتمني ان اكون

اشكرك لكلماتك الرقيقه واتمني ان نصبح اصدقاء

تحياتي

ادم

akeed يقول...

كلمات جميله ومؤثرة



دمت بخير


تحياتى

Adam يقول...

akeed

اشكرك

ادم

مصطفى ريان يقول...

فاشلة ايه بس ياعم .. ان شاء الله مافيش اي فشل .. يلا دلوقتى حالا ادخلى على الرابط دة
http://www.mikanoo.com/ketabat.html
وشوف قصيصدتك على المجلة وادعيلىىىىىىىىىىى
اخوك : مصطفى

Adam يقول...

شكرا يا مصطفي

ربنا يخليك ليا يا جميل

تحياتي

ادم