الأحد، 17 مايو 2009

انت بتتكلم علي مين

هذه نتاج موقف تعرضت له مع احد الاصدقاء بعدما ضرني كثيرا في حياتي وفي علاقاتي مع الناس وعذرا علي الشتائم ولكنها ليست 1 علي مليون مما فعل هذا الانسان بي
عامتا هذه كلمات بيني وبين نفسي اقولها لافرغ شحنه كبيره بداخلي لانني كنت
"هافرقع من الغيظ"
فقررت بدلا من اعطيه قيمه كبيره في الرد عليه فهو لايستحق ذلك قررت ان اضعها كلمات علي ورق لا اؤذي بها احد ولا اؤذي بها نفسي
عفوا مره اخري علي الالفاظ الخارجه
تحياتي
ادم.......................
انت بتتكلم علي مين
....
انت بتتكلم علي مين مسكين
يا ابني ارحم نفسك من الاسافين
كلك حقد وكره لمين؟
ابعد عني شوفلك حد
يكون زيك غلبان مسكين
تاكل عقلوا بكدبك طبعا
وبأسلوب السين والجيم
بس بقلك
مش راح يفضل علي طول صاحبك
بس كتيروا شهر اتنين
اصحي وفوق من حلمك فورا
اخرج من عش الدبابير
بقي انت يا صايع
انت يا تافه
عايز تبقي من المشاهير
عشش وابعد بس بعيد
واخرج من جوا الاساطير
بص لنفسك يوم واتأمل
خفف علي فكرك مشاوير
ايه راح تكسب من الاعيبك
مش هنصقف ولا هنحي
ولا هنكونلك يوم جماهير
ابعد عنا
مش راح ابدا يوم تكسرنا
لو رشقت جسمنا مسامير
دا الضربه اللي ما بتموتشي
بتعلم زمار مواوييل
شكلك يقرف
ريحتك تقرف
متعنطظ وعاملي وزير
شوفلك موته بس تليقلك
يزمروا فيها بمزامير
ايوه طبعا......ماانت وزيرابن وزير
انت بتتكلم علي مين
انت نسيت نفسك يا بهيم
وكمان عمال تدي في اسافين
اه يا واطي ياتربيه زباله
اه يا حته دوده في برسيم
تعرف اني ظلمت الدوده
اه يا انسان احساسه لئيم
اخرك كده من شبرا الكوم
او من حته اسمها بشتيل
فعلا يا ابني انت وزيروابن وزير
بطل بقي ماتلم لسانك
ربنا كده يبعتلك داهيه
قادر ربنا عنده كتير
اقلك فكره
روح عند بتاع الطراطير
يمكن وياه تلقي نفسك
وتنادي طراطير...... طراطير
ابعد عني وعيش مع نفسك
لحسن برج دماغي يطير
بص هاقلك
اسخط نفسك قرد بموزه
ولا بلوزه
تنفع حد في يوم يدعيللك
ويغنيلك.....
اه يا معفن
اه يا صغنن
لازم كنت تحط في بالك
تلبس بامبرز حجم كبير
انت بتتكلم علي مين
ارحم نفسك من الاسافيين
اه والله
غلبان
مسكين
اه يا انسان احساسه لئيم

هناك 41 تعليقًا:

الدرعمي يقول...

إيه يا دكتور ده ؟ انت متعرفش تمسخر حد وتمسح بيه تراب الأرض من غير شتايم ؟ اقرأ في الهجاء و فنونه عند العرب و اقرا عمنا بيرم و الحاج جاهين و انت هتظبطه أكتر الحيوان ده ، بس بصراحة هو كفاية عليه كدة انت انتقمت جامد ولا كإنه كل ورثك ، معلش هي الدنيا كدة @ تحياتي @

Adam يقول...

اشكرك يا احمد علي نصائحك القيمه

مصطفى ريان يقول...

يا دة انت زعلك وحش قوي
على العموم احسن انك ماشالتش جواك
بص بالنسابة للبوست اللى اتشال انا شايف انك كان لازم تخليه مش مهم الناس شايفة ايه المهم انت شايف ايه

Adam يقول...

والله يا مصطفي انا انسان طيب اوي ومش بعرف اذي حد ومشكلتي اني بشيل في نفسي وبتعب اوي بس الكتابه دي نعمه من عند ربنا وربنا يديمها علينا الي الافضل باذن الله
عامتا اشكرك علي كلماتك الجميله
اما بالنسبه الي البوست اللي اتشال انا اتهاجمت من الناس بشكل غريب اوي واتقالي انه مش قصه اساس ولا يمس الي كونه بشئ وده طبعا كان راي احد الاصدقاء الدرعميين لكن البوست بالنسبه ليا كان موضوعه جميل ومشكله بجد موجوده وسطينا وعايشه تحت الارض مستخبيه وكان لازم عليا ان اظهرها
عامتا انا اوعدك ببوست تاني قريبا بمشكله اخري نحاول نحلها مع بعض
اشكرك علي اهتمامك وتعليقاتك الجيده
تحياتي
ادم

micheal يقول...

يا عم فين الألفاظ بس
والله أنت راجل طيب ومحترم
اللي يبيعك سيبك منه
ونصيحة متفكرش كتير في حد خانك أو هجرك
تحياتي

Adam يقول...

ميرسي يا مايكل علي نصيحتك العاليه
تحياتي
ادم

د. ياسر عمر عبد الفتاح يقول...

علي فكرة
مش هوه ده الكلام اللي بيوجع بجد

بس واضح إنك كنت شايل منه أوي أوي

بس دي مهما كانت إسمها غيبة يا أدم
ربنا يهديه

Adam يقول...

اشكرك يا دكتور بس مع احترامي لكلامك دا مجرد وهم حاليا هذا الشخص ولا يمثل اي شيء ليا انا لما كتبت كلام زي كده مش عشان اوجعه بالعكس هو مايعرفش اساسا اني كتبت كل ده انا بس حبيت اخرج من حاله جوايا مع اصدقائي الاعزاء الورقه والقلم
وده شيء حبيت انشره في المدونه كعمل ادبي لا اكثر من ذلك
اما بالنسبه للغيبه دا في حالة ان يكون الاشخاص اللي بيقروا البوست يعرفوا الشخص ده عامتا يا دكتور هو انسان طيب وغلبان فعلا وانا بشفق عليه وهادعي معاك ليه ربنا يهديه
تحياتي
ادم

الدرعمي يقول...

ههههههههههه مش فاهم يعني ليه التلميحات بتاعة أحد الأصدقاء الدرعميين دي متقول آدم الدرعمي هو مصطفى غريب ! ده أخويا الكبير أما انت طيب صحيح

Ramy Wasel يقول...

مع انى مش لاقى شتائم توجع
بس انت اخدت حقك
والكلام اللى انت كاتبه ينطبق على ناس كتير الواحد عاوز يطلع غله فيهم
بس انت ظبطه

Adam يقول...

فعلا الكلام ده يبطبق علي كتير اوي من الناس
بس ايه رايك تمام صح

تحياتي

ادم

akeed يقول...

اخى العزيز اين الحلم على الناس لا تقابل من اساء اليك بإساءه مثلها فأفضل قدوه لنا الرسول صلى الله عليه وسلم لم يقابل الإساءه و الأذى بالمثل فكان من اخلاقه العفو .

فتحلى يا أخى بصفه من صفات النبى وهى الحلم والعفو و سوف تشعر ان نفسك ليست متضجره .

وعموما معاتبة اللئيم اجتنابه


اول زيارة ومش هاتكون اخر زيارة

تحياتى

Adam يقول...

اشكرك يا استاذ اكيد

بس مع احترامي لرايك دا مجرد
كلام علي ورق

يعني بفرغ عن نفسي

تحياتي وانتظر تعليقاتك القادمه

ادم

مـريـم الـزيـانـي يقول...

استاذ آدم

هكذا هم الناس او بالاخص المقربون نعتبرهم اقارب و في الواقع هم عقارب

نحسن اليهم ، نمنحهم الوفاء والحب ، نمد ايدينا بمصافحة مشاعرهم فيعضونك و يتحدثو عنك بالسوء و يشوهون ماتبقى من صورتك ...

والله إني ضحكت جداً على ماكتبته فأنا أحب مصر والشعب المصري كافة و تعجبني جداً اللهجة المصرية ، لذا فأنا استلذيت بقراءة ماكتبته

تحياتي لشخصك اخي الطيب

Ehab يقول...

هو فين الكلام الوحش


كلامك جماله انك حاسه قوي

بجد احييك انت دماااااااغ
\


سلااااااااااااااام

فاطمة الزياني يقول...

للاسف في زمننا هذا الصداقة صارت تضرك أكثر مما تنفعك ..

الجميع يخون و إنت قد تعتبر الصديق كل شئ بحياتك و تعطيه كل ماعندك وهو بكل بساطة يأتيك في يوم و تنصدم فيه ..


بصراحة أشكرك بحرارة على هذه القصيدة التي أبكتني من الضحك .

شكراً لك

تحياتي

Adam يقول...

اشكرك يا مريام علي كلامك الرفيع وعلي فكره الشعب المصري شعب طيب جدا وحبوب وصاحب صاحبه اوي

طبعا اشكرك علي مرورك انت والاخت فاطمه
لي سؤال انتوا اخوات؟؟؟

Adam يقول...

الشنكوتي الكبير استاذنا الكبير ايهاب الجميل

اشكرك علي وصفي باننا دماغ لان انا دماغ فعلا

احييك
واشكرك علي التعليق الجامد

ادم

Adam يقول...

الحمد لله ان القصيده كانت سبب في انط ضحكتي يا اخت فاطمه
علي فكره انا بحب الاسم ده جدا جدا

اشكرك علي كلماتك الرفيعه

تحياتي

بـِصَمتـِـ أميرة ــــى يقول...

ياخبرررررررررر
بجد دى حاجة توجع اوى
كل ده هجاء ؟؟
امممممممم
سامح
المسامح كريم
وأدعو الله أن يجعلك من الكاظمين الغيظ
وأن يرزقك الحلم .. والحليم هو من يكف لسانة عند الغضب
وبعدين فيه مقولة بتقول إنك لما تشتم او تغضب من حد مضايقك يبقى بتديله إعتبار .. يعنى مجرد تجاهله ده لوحدة كفيل يردلك الغلط اللى حصل فى حقك
ولا تفكر فيه يا دوم دوم

تقبل مرورى
ملكة بحجابى

Unknown يقول...

هجاء بالعامية؟!!
هاي جديدة:) طول روحك مش مستاهلة

Adam يقول...

الاخت الجميله ملكه بحجابي اشكرك بجد علي مرورك وتعليقك الجامد وانا مع كلامك طبعا عتاب الندل اجتنابه وفي اجتنابه بنحسسه بانه لا شئ بالنسبه لينا وده اللي انا عملته لما كتبت القصيده دي اجتنبته في العالم الحقيقي ولكن في عالمي الخاص قررت ان اخذ بحقي منه
تحياتي واتمني التواصل
دوم دوم حلوه اوي دوم دوم

ادم

Adam يقول...

مياسي الجميله وايه المشكله ان يكون في هجاء بالعاميه اهي فكره جديده واسلوب جديد ممكن اكون تناولته بشكل مش محترف بس اهو فتحت السكه للناس عشان تكتب بشكل مختلف
علي العموم انا هطول بالي
اشكرك
تخياتي
ادم

الدرعمي يقول...

يسهلوووو

Desert cat يقول...

جامدة بجد يا آدام الغريب ان الحشرات اللى من النوع ده بتكون متخيلة ان الناس بتاكل من كدبها مش يعرفوا انهم بيستخدموهم للتسلية
عجبتنى اوى الشطرة دى

انت بتتكلم علي مين مسكين
يا ابني ارحم نفسك من الاسافين
كلك حقد وكره لمين؟
ابعد عني شوفلك حد
يكون زيك غلبان مسكين
تاكل عقلوا بكدبك طبعا
وبأسلوب السين والجيم
بس بقلك
مش راح يفضل علي طول صاحبك
بس كتيروا شهر اتنين

بجد عبرت جدا جدا على هذه النوعية من الطفيليات وابدعت
تحياتى ليك

مجرد مدونة يقول...

ايه يا عم ده كله بس!!

بس الموسيقى الشعرية عندك جميلة استغلها فى حاجة مفيدة
وربنا يكرمك:)

alzaher يقول...

طبيب
ومهتم بالسينما
وتكتب الشعر والنثر!
مزيج متميز فعلا
:)

Adam يقول...

اشكرك يا دارعمي

تحياتي

ادم

Adam يقول...

الاخ او الاخت desert cat اشكرك علي تحياتك وكلماتك الجميله

وانا معاك فعلا ان في ناس كير اوي بالشكل ده والنهارده انا اكتشفت انسان تاني من هذا النوع كنت بحبه اوي وبتمنالوا الخير والله لوجه الله بس طلع انسان غريب ما علينا

ماما نصحتي بنصيحه غاليه قالتلي الانسان اللي يكون مش كويس معاك وانت احسنت اليه ماتزعلش عليه اكيد هو مايستهالكش وده مش لان انا انسان متميز لأ بس عشان ربنا بيوفق الشخصيات الطيبه مع بعض

من الاخر
الطيبون للطيبات والعكس

تحياتي

ادم

Adam يقول...

الاخ مجرد مدونه اشكرك علي الكلمات الجميله بس استغل الموسيقي في حاجه مفيده زي ايه ياتري؟.؟؟؟؟

اتمني الرد

تحياتي

ادم

Adam يقول...

alzaher اشكرك انا بحب السينما جدا وكان نفسي اطلع ممثل وعلي فكره انا بغني وصوتي حلو الناس بتقول كده

تحياتي

ادم

Magi Mostafa يقول...

مفيش ابدا رد على الناس دى غير حسبى الله ونعم الوكيل
الخيانه لما تيجى من صديق بتوجع جدال لانها لو جت من عدو بنبقى متوقعنها ومنتوقعش غير كده لكن الصديق بتكون صعبه اوى

Adam يقول...

magi معاكي حق

تخياتتي

ادم

Hadota ... حدوتة يقول...

انا شايفة انك تبتعد عن هذا الانسان وخلاص ..الموضوع مش مستاهل توجع فى قلبك كده يعنى


اول مرور ليا .. المدونة بتاعتك بجد جميلة

تحياتى
:)

Adam يقول...

ميري يا me مدونتي جميله بمرورك الجميل

تحياتي

ادم

محمد سعد القويري يقول...

الأخ الفاضل :: Adam ::

السلام عليكم

أعجبني النص وتناسق أحرفه
وأظن أحرفك قد تحولت إلى رصاصات اخترقت جسده ..
حصل لي موقف مشابه
فقمت وأمسكت قلمي وفجرت غيضي
استشرت أحد الفضلاء في نشرها في مدونتي فأشار عليّ بألا أفعل ..
أخي آدم ..
أظن أن سياسة التهميش نافعة جدًّا ..
مع أمثال هؤلاء - ريح دماغك - ولا تحرق أعصابك ..

تحياتي ..


ـــــــــــــــــــــــ
أسعد بوضع رابط مدونتك على صفحتي

Adam يقول...

الاستاذ محمد القويري

اشكرك علي نصيحتك

وهذا شرف لي بوجود مدونتي علي صفحتك

اتمني التواصل

تحياتي
ادم

Ahmad M. Al-Mahrouq يقول...

مرحبا آدم ...
كيفك؟
كلامك ما فيه اي اهانة لحدا ولا تجريح ... انا اول مرة بقرا كتاباتك , وان شالله ما رح تكون آخر مرة ...
تحياتي

احمد المحروق

Adam يقول...

احمد المحروق

اشكرك علي دعمك وانتظر زيارتك القادمه فالمدونه تنتظر رايك في ايه يا حبيبي

تحياتي
ادم

Rodina يقول...

هذه ثالث قصيده اقراها ع مدونتك وقراتها اكثر من مره عشان اصدق ان أدم اللي احساسه جميل في القصائد السابقه هو نفس الكاتب لهذه الكلمات التي تجعللك في حاله غريبه بين الضحك والبكاء والرأفه بالمكتوب له قبل الكاتب....الحياه مليئه بمثل هؤلاء الذين لايدينون بمعروف ولا يستحيون من ان يستنزفوك بمشاعر غايه في البروده معتقدين انهم هم الملائكه...
هؤلاء ياادم لايستحقون ان تكتب فيهم ابيات تعتذر في اولها عن كتابتها
"والكاظمين الغيظ والعافين عن الناس والله يحب المحسنين"

Adam يقول...

rodina

كلامك ع العين والراس

شكرا لمرورك

تحياتي
ادم